Hälsoboosten

Hejsan!

Så himla trevligt vi hade det i går med våra vänner vi satt i hela sex timmar vid köksbordet och åt (hade faktiskt lyckats riktigt bra med både varmrätten och efterrätten och ni ska få receptet på båda) pratade familj, teve serier, hus i Spanien och naturligtvis alla gamla minnen vi delar och gapskrattade åt alla tokigheter vi varit med om tillsammans : D Tiden rann som vanligt iväg och klockan blev långt efter midnatt innan vi släkte lampan och visst var det en aningens svårt att komma ur sängen i morse men det tar jag alla dagar i veckan.

I dag så här sista dagen på julledigheten (för mig då, barnen har det lite extra lyxigt med ledig måndag då det är studiedag på Gävles alla skolor) har vi städat undan det absolut sista av julen granen har åkt upp på vinden och stjärnor och ljusstakar har åkt ner i lådan, nu känns huset rent och fräscht igen men väldigt tomt helt plötsligt.

Apropå det här med det nya året och eventuella löften vet att jag tidigare sagt att jag inte ska ha några löften i år tänker det nya året mer som en nystart, jag ska ta tag i mina dåliga vanor och skapa mig en bättre balans i vardagen och en bättre hälsa, både fysiskt och psykiskt, ta reda på vad som får mig att må bra, vad som ger mig energi, inspiration och framför allt glädje.

Hittade en blogg i höstas, i tidningen Må Bra, med det inspirerande namnet Hälsoboosten en riktigt boostande blogg med en massa bra tips och råd om allt från träning och kost till trender och forskningen inom just dessa områden, har sneglat lite då och då på den men nu tänkte jag att det är dags att börja läsa den mer frekvent och faktiskt börja använda mig av alla dessa tips och goda recept, det är dock ingen LCHF blogg så alla recept passar inte men med vissa modifikationer kan jag som äter liberal LCHF ändå ha nytta av dom. De har även ett kost och träningsprogram som man kan ansluta sig till med individuella träningsprogram och kostråd, tävlingar och utmaningar men jag tänker nog försöka använda mig av det jag kan få genom bloggen och så har jag gått med i deras Hälsoboosten Challange – sockerfritt på Facebook.

(bild – Hälsoboosten)

Har hittat lite smarta tips om hur man kan få det här med kosten att fungera i vardagen;

  • Gör veckomenyer, det är mycket lättare att äta rätt när man bestämmer maten i förväg och ser till att ha bra ingredienser hemma.
  •  När du ska handla var noga med att skriva en lista som utgår ifrån dina veckomenyer och se till att hålla dig till den och    vad du än gör handla aldrig hungrig! ; )
  • Ta alltid med dig mellanmål till jobbet ( t.ex. ägg, frukt, keso, kvarg, nötter) så faller du inte lika lätt för eventuella frestelser och du håller blodsockernivån i balans till middagen. Över helgen ser du till att ha hälsosamma mellanmål och snacks i kylskåpet att ta till när du blir sugen.
  • Se till att ha matlådor med till jobbet, gör storkok under helgen av grytor, gratänger och såser och gör en stor sallad och ha i kylskåpet.

Inga konstigheter som ni ser bara vanligt sunt förnuft, varför är det så svårt att göra rätt när det egentligen är så lätt ; )

(bild – Hälsoboosten)

Oj så tyst det blev här mannen har tydligen gått och lagt sig och den minsta ligger i sin säng (sova lär han väl inte göra än på en timme) så det är väl dags för mig med att säga godnatt. Det här med sömnen är just en av de sakerna som jag behöver jobba på att få till, rätt mängd timmar alltså för när jag väl ligger i sängen så somnar jag ganska snabbt, har svårt att komma till ro på kvällarna och sitter ofta här inne och skriver till ganska sent, behöver nog bli bättre på att planera mina kvällar för det är då jag har tiden att skriva. Med för lite sömn fungerar inte huvudet särskilt bra och kroppen får inte tillräckligt med tid att återhämta sig och starta återuppbyggnaden, jag behöver åtta timmar för att vakna utvilad men oftast blir det runt sex så ja jag har att jobba på ; )

Kram och Godnatt!