Att hitta hälsan

Hej!

(Innehåller reklam genom annonslänkar för Bodystore)

Hoppas veckan har börjat bra för er alla.

Själv har jag varit hemma sedan i går då min onda hals, som jag började känna av redan förra veckan, inte velat ge med sig : ( Blir galen på att gå runt och känna mig halvkrasslig så jag tänkte att nu bannemig ska jag bli frisk och vila och återhämtning verkar vara det ända sättet, naturligtvis blev det inte bättre av att jag åkte till Stockholm i helgen men det var en resan som var bokad sedan länge och chansen att se lillebror på scen ville jag ju inte missa för allt i världen och förutom att gå ner på stan till teatern i lördags har vi bara tagit det lugn.

Det verkar ju höra hösten till att var krasslig, i alla fall för mig, de senaste åren har jag nog legat ordentligt sjuk minst två omgångar. I mitt yrke borde man ju bli immun mot alla dessa baciller men tyvärr stämmer inte det riktigt längre snarare att jag går och känner mig småkrasslig mest hela tiden, vet inte om det är jag som blivit äldre och tål mindre eller om det är barnen som är sjukare och som tyvärrr blir lämnade på förskolan allt för ofta ändå, älskar mitt jobb men just det där med sjuka barn som kommer till förskolan börjar jag bli rätt trött på!

Den här hösten har jag dock bestämt mig för att hitta hälsan på något sätt måste försöka ta mig ur den här onda spiralen, i går på Nyhetsmorgon pratade dom just om detta Att hitta hälsan det sades en hel massa bra saker om hur man ska tänka för att lyckas, bland annat;

Göra en max två förändringar i taget för att göra det lättare

Vad gäller målet/målen du sätter så ska det vara – Specifikt (DU ska veta vad som gäller) Mätbart (DU ska kunna mäta skillnaden) Allmänt känt (de i din omgivning bör veta ditt mål så de kan stötta dig) Realistiskt (för DIG) Tidsbestämt (sätt hellre fler delmål annars är risken större att du tröttnar) 

Motionen är en viktig sak för mitt mående (som ni vet vid det här laget ledesen att jag tjatar om det ; ) och där måste jag nog sätta ett tydligt mål för mig själv om det ska bli ett resultat. Tänker mig att minst 30 minuter om dagen (ta promenader de dagar jag inte hinner till gymmet) fram till höstlovet borde ge resultat.

En annan viktig sak för mig är det här med lågkolhydratkosten för så fort jag fuskar med för mycket kolhydrater mår jag genast sämre, blir uppblåst, får magknip och blir ännu tröttare. Blir lite less på mig själv för jag, som faktiskt älskar grönsaker, fisk och kött, klarar mig alldeles utmärkt utan kolhydrater jag gillar till och med att laga den maten men får för mig ibland att det skulle vara s å gott med en pizza eller pasta eller så blir jag bara lat och orkar inte åka och handla och tar det som finns (blir dock bättre och bättre på att se till att ha bra ingredienser hemma : ) Ska definitivt fortsätta med detta och se till att inte fuska för mycket.

Tyvärr är det många bra produkter som man kan använda när man vill äta lchf som inte finns i daglivaruhandeln, efterfrågan har dock ökat så det börjar komma mer och mer av bland annat substitut till vanligt socker och mjöl, men det finns istället bra butiker på nätet som rawfoodshopp.se, mathem.se och Bodystore (där finns allt du kan tänka dig, där handlar jag)

Här är min senaste beställning

Proteinpulver att ha i smoothie eller som extra näring när man bakar (en produkt som passar oss över 40 som behöver boosta vår hud och våra leder)

I stället för pasta eller nudlar är dom här riktigt bra

Bodystore har just nu har 20% på allt utom veckans kampanjer och märkena Holistic och Great Earth 

Minst 30 minuters rörelse varje dag och fortsätta med lågkolhydratkosten – ja där har ni mina mål : D

Kram Malin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *