EFTERKONTROLL

Igår var jag på efterkontroll hos min barnmorska; som var lite besviken att jag inte hade en bebis att visa upp. Jag har ju Merlin hemma på fredagar och istället för att kånka in båda barnen till stan tog maken ledigt och var hemma med båda. Det betydde även att jag fick ett par timmar själv och även om jag bara köpte en kaffe och åt lunch så var det väldigt trevligt. Bara att få komma utanför dörren och utan en vagn eller bärsele var guld värt.

Tillbaka till efterkontrollen då. Jag har, som vissa redan vet, haft lite bekymmer efter förlossningen. Det är trist då själva förlossningen i sig var så bra men så kan det gå. Det är nämligen så att min livmodertapp ramlar ut, något som är väldigt obekvämt och ibland smärtsamt. Tyvärr fick jag det klassiska rådet ”knip” då det är för tidigt att säga om det inte kommer gå tillbaka. Sen fick jag, inte helt oväntat, höra det jag ABSOLUT INTE ville höra. Nämligen att jag inte. Får. Jogga.

Jag är inte en träningsfanatiker utan jag älskar att jogga. Det är min grej, det är utmärkt som terapi och att rensa huvudet på tankar. Jag har otrolig abstinens av att inte få kliva i skorna och ge mig ut på asfalten. Jag kunde nästan känna tårarna av domen men tyvärr hade jag nog redan förstått att det skulle bli så. Jag får cykla och får väl försöka hitta tjusningen i spinning tills vidare.

I övrigt såg det bra ut och mina magmuskler är delade men inte så djupt som jag fruktade. Tar gärna emot tips på allehanda magövningar att göra då det tycks råda delade (höhö) meningar om vad som är rätt eller fel. Fick även en ny tid inbokad i april för uppföljning.
Min barnmorska tycker att vi är alldeles för dåliga i Sverige på eftervård efter förlossning och ska nästa vecka träffa barnmorskor från andra kliniker. De önskar att införa något liknande Frankrike där man bokar in flertalet efterkontroller och bibehåller kontakten. Det tycker jag låter strålande och har även märkt av att behovet verkligen finns! Hon sa även att man numera säger att man inte ska träna förrän ungefär 9-12 månader efter man har fött barn; till skillnad mot de tidigare 2-3 som man har sagt (och som jag trodde rådde).

Så för att summera. Jag har läkt någorlunda men måste fortsätta läka och stärka kroppen. Jag får inte jogga – bu – men jag får cykla vilket är bättre än ingenting alls. Min mage behöver läka ihop och stärkas på djupet så att även min stackars rygg kan slippa ha ont varje dag.
Jag längtar tills den dag jag kan titta tillbaka på det här inlägget och inte minnas den väg jag då har gått.

after giving birth

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *