NATURLIGT ÄR ALLTID BÄTTRE?

Så här är det – jag älskar lightprodukter. Punkt.

Jag skulle kunna sluta där men tänkte försöka skriva åtminstone några rader till. Jag gillar genuint smaken av t.ex. Cola Zero, medan vanlig Cola ger mig kväljningar. Det här började inte som en nyttogrej, utan jag minns att jag ville prova Zero när den kom. Efter det blev jag dock nyfiken på just att undvika socker, inte minst då jag inte har haft det superlätt med viktnedgång. Nu ska jag inte påstå att jag någonsin har varit ohälsosamt överviktig men har kanske burit på några onödiga bekvämlighetskilon.
Efter min första graviditet tog jag tag i det på riktigt och gick ner till en vikt och fysik jag var väldigt nöjd med.
Då kom kommentarerna.

Du är för smal. – Nej, jag ligger för första gången på en hälsosam nivå.
Äter du ingenting? – Jo men inte socker eller överdrivet mycket kolhydrater.
Ja men du tappade väl bara vikten. – Tack för att du underminerar min kost och min hårda träning, verkligen.
Man får cancer/adhd/bukfetma/ökad aptit/vadfansomhelst av sötningsmedel. – Nej.

Och det är den här sista meningen som lever så djupt inrotat i människors huvuden; att sötningsmedel är djävulens påfund och alla som är dumma nog att äta eller dricka lightprodukter kommer drabbas av både den ena eller den andra sjukdomen. Att vanligt socker är mycket bättre för det är – ja just det – naturligt.
Jag ber er att verkligen läsa på om forskning kring sötningsmedel där det inte går att bevisa några sådana bieffekter och hur istället man rekommenderar att om man nu vill dricka läsk eller saft hellre bör ta lightvarianten.
Många dietister kommer dock självklart uppmana till att helt undvika läskedrycker i alla dess former, light eller inte, då suget efter det söta är vad som är boven i dramat – inte sötningsmedlet i sig. Detta sug kan på så sätt fortsätta att stimuleras då light simulerar sött, men att detta därmed gör att sötningsmedel är orsaken till ökad aptit och risken för fetma, det finns det inget som styrker. Istället är det samma gamla självdisciplin som gäller.
I de mindre studier som gjorts angående sötningsmedels påverkan på blodsocker eller tarmflora är det sackarin som har varit det ämne som eventuellt (men inte bevisligen) kan ha haft någon form av inverkan. ”Vissa hälsorisker i samband med hög konsumtion av sackarin har visats i laboratorieförsök, men inga påvisbara risker har konstaterats vid normal konsumtion.” är slutsatsen kring dessa studier. Det ska därtill tilläggas att idag är lightprodukter nästan uteslutande baserade på aspartam.
Enda gången sötningsmedlet aspartam kan vara farligt är om man har den medfödda sjukdomen fenylketonuri (PKU) – något som nyfödda screenats för sedan 1965 (varav 250 fall har upptäckts från då fram till idag).*

Så du får för all del unna dig socker i vilken utsträckning eller form du helst vill men jag skulle uppskatta om du inte rycker på näsan eller ser ner på mig för att jag väljer alternativ med sötningsmedel – eller ingenting alls. Det funkar för mig, det funkar för min hälsa och ska du sitta och spy galla får du hemskt gärna läsa på lite mer innan du gör så över mig.

Det finns allehanda vetenskapliga artiklar att ögna igenom, men för att underlätta har jag listat fram lite enkel läsning för att ge en generell överblick i ämnet. Via dessa kan du sedan hänvisas till forskningen bakom påståendena om det är av intresse.

  • http://traningslara.se/1-liter-lask-lightlask-mjolk-eller-vatten-under-6-manader/
  • http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam/
  • https://maxadinforbranning.se/sotningsmedel-och-aspartam/
  • https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/lightdrycker-battre-an-sitt-rykte/
  • http://kolhydrater.se/hur-bra-ar-sotningsmedel-egentligen/
  • http://mittkok.expressen.se/artikel/myter-om-mat-som-vi-alla-har-trott-pa/?sida=2
  • http://blogg.halsa2020.se/dietistbloggen/2014/11/veckans-matmyt-man-f%C3%A5r-hj%C3%A4rnskador-av-s%C3%B6tningsmedel.html
  • http://www.svd.se/riskerna-med-sotningsmedel-ar-overdrivna
  • http://tranastyrka.se/missa-skogen-for-alla-trad-sotningsmedel-och-vikten/
  • http://ssdf.nu/om-diabetes/egenvard/mat-vid-diabetes/sotningsmedel

Känner man att man har tid över kan man även ha lite kul med konspirationsteorier där sockerbolagen är de som står bakom smutskastningen av sötningsmedel. 😉


http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/fenylketonuri

One thought on “NATURLIGT ÄR ALLTID BÄTTRE?

  1. Helt rätt! Light-läsk is the way to go. Finns som sagt inget som styrker att sötningsmedel skulle vara skadligt för dig. Så att byta till light är inte endast bra för din allmänna hälsa såklart, utan även för tänderna (ur kariessynpunkt! Läsk i sig är dock ganska sur och kan därmed orsaka frätningsskador på tänderna ändå).

    Men som sagt, heja light!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *