Sommarutmaning – testa olika aktiviteter – Promenad

Jag tycker att promenader är en underskattad aktivitet. Det kan låta så trist men för mig är det ett riktigt bra sätt att aktivt återhämta mig på, ett sätt att rensa skallen eller bara få känna ett lugn.

Det finns tillfällen då en promenad räddat upp en tidigare kass dag, eller stunder då promenaden gett möjlighet till reflektion som annars inte hunnits med. Allra bäst är nog kvällspromenader i ensam på en fin plats. Ikväll tog jag en sådan ut mot vänern och njöt av utsikten. Det var en typisk tankerensarpromenad med lite för hög musik i öronen (när jag bara ska njuta av livet lyssnar jag till naturen istället).

Jag tror mina ben, som kändes riktigt träningssega innan mådde bra av promenaden och framförallt gjorde mitt huvud det.

Imorgon väntar en ny aktivitet, vilken har jag inte någon aning om än. Träna på!

Sommarutmaning – testa olika aktiviteter – MMA

Även denna dag tog barnen med mig på en löprunda. De cyklade och jag sprang i 40 minuter. När jag ändå var varm passade jag på att köra ett hemmapass med träning för MMA.

MMA, Mixed Martial Arts, är en träningsform som samlar olika kampsporters tekniker. Många känner till MMA genom UFC-galor från TV.

MMA kräver mycket av utövaren eftersom det mesta är tillåtet. Här tränas slag, sparkar, kast, brottning, arm- och benlås, strypning mm under fullkontakt. Jag har tränat MMA sedan början av februari och tycker att det är fantastiskt kul.

Det låter som en väldigt rå sport och det är det ju egentligen med. Träningen för nybörjare är dock mycket prestigelös, enkel att ta till sig och här behöver man inte vara ”rädd” men det kan vara ett bra sätt att tänja på sina ramar en del. Plötsligt gör man saker man aldrig trott och med det växer man.

Det finns många klubbar som har MMA-grupper för nybörjare.

Tips: 1. Det är bara du som sätter begränsningar. MMA kan utövas av de flesta. Våga testa! 2. Bli inte skrämd av att du tror att du behöver bli en fighter, i första hand kommer du får öva tekniker, styrka, kondition och smidighet på ett väldigt roligt sätt.

Sommarutmaning – testa olika aktiviteter- Löpning

Torsdagen kom med värme och vind. Fram mot kvällen tog jag fram löparskorna och tog en runda. När jag var yngre avskydde jag löpning men för ca 15 år sedan tänkte jag om och gav det en chans. Det behövdes lite nötande innan jag började gilla löpning men när jag väl gjorde det var kärleken ett faktum.

Jag älskar variationen som det finns möjlighet till när det gäller att springa, fort, långsamt, långt, kort, intervaller, fartlek, backpass, asfalt, grus, terräng osv. Det är enkelt, kräver inte mycket utrustning och kan utövas direkt utanför dörren. Jag älskar att springa, i alla fall de flesta gångerna.

Idag fick jag med barnen på turen, de cyklade medan jag sprang. Lillan var cool på sin minicykel och hängde med alla 5 kilometerna. Bra jobbat!

Tips: 1. Ha rätt skor, gå till en affär som kan kolla vilka skor som passar just din fot och ditt löpsteg. 2. Ge löpningen en chans, skynda långsamt och öka längd och tempo i moderat takt så att kroppen inte får illa.

Sommarutmaning – testa olika aktiviteter – Foam roller

Efter gårdagens mangelpass på Muay Thai kändes det som ett naturligt sätt att börja dagen ihop med min Foam Roller. En Foam Roller används mot smärta, stelhet men också träning. I början innan man lärt sig tekniken kan det vara lite ansträngande att köra med Foam Roller.

Foam Rollern är till för att rullas på över vissa områden och punkter. Man kan behöva öva ett tag för att få till teknik och känsla men när den väl sitter där är det skönt. De finns i lite olika mönster och hårdheter, den jag har kommer från Billig Fitness och jag gillar den eftersom den har fler mönster.

Vill du läsa mer om hur man använder en Foam Roller? Jag rekommendera denna artikel.

Tips: 1. Vill du testa? På gymmen brukar det ibland finnas pass med Foam Roller, tex grid. Anmäl dig till ett sådant så får du bra instruktioner. 2. Se till att du gör rätt, rull på fel sätt kan ge negativ verkan.

Sommarutmaning – testa olika aktiviteter – Muay Thai

Tisdagen kom med ett strålande väder och efter att ha hängt i solen ett gäng timmar var det nästan skönt att kliva in i kampsportslokalen för att köra Muay Thai, thaiboxning. Idag stod sparkar på schemat och eftersom det är sommar var passet lite längre, 2 timmar, och nybörjare och avancerade körde ihop. När tränaren förklarade passet slut efter dryga två timmar var han tvungen att kolla så att jag var vid liv i min lilla hög på mattan. Jag körde totalt slut på mig själv.

Att börja med en kampsport som vuxen funkar utmärkt även om man inte testat som yngre. Jag började med MMA detta år och har ingen som helst erfarenhet av kampsport sedan tidigare. Thaiboxningen kom under resan. Passen är tuffa, väldigt krävande fysiskt vilket jag tycker är roligt och utmanande. Nu har jag världens bästa partner att köra med och det gör ju hela grejen roligare.

Som vuxen nybörjare är träningarna roliga, prestigelösa och teknik, styrka och kondition kommer på vägen. Det är fullt ös och många gånger tror jag att koncentration på teknikerna gör att man glömmer hur jobbigt det egentligen är. Jag skulle rekommendera alla nyfikna att köra ett nybörjarpass på närmsta klubb.

Tips: 1. Är du sugen men känner att det är lite småläskigt att gå iväg första gången? Ta med en vän! 2. Be om hjälp. Är det svårt eller helt enkelt obegripligt finns tränaren där som stöttning. Utnyttja det!

Sommarutmaning – testa olika aktiviteter – Mountainbike

Under sommarutmaningens andra dag drog jag till skogs. Idag var det soligt och varmt men blåsigt och är det ett ställe där man slipper blåsten är det i skogen.

Att träna i skogen är inte bara bra för kroppen, här finns naturupplevelsen också med vackra vyer, ljud, dofter och lugnet som vi alla nog behöver en portion av. Idag tog jag cykeln till skogen, min mountainbike alltså. Det är min ”hemmaaktivitet” eftersom det är den träningsform jag lagt mest hjärta i de senaste åren.

Mountainbikecykling är en toppenaktivitet om man söker variation. Det går att nöta mil på asfaltsvägar och grusvägar men likaväl kan man utmana sig själv på otroligt tekniska små stigar med stup och kluriga klättringar. Jag gillar kombinationen men det allra bästa är nog att kunna trycka på och köra på ställen man inte trodde man kunde cykla på. Mountainbike kan vara precis så utmanande man vill och för min del har jag passerat många många utmaningar på cykeln.

Cyklingen kräver både kondition, styrka, teknik och balans och det är helt klart tekniken som är den klurigaste, men när den väl sitter där finns det inget roligare än att bara cykla och cykla.

Vill man testa mountainbike rekommenderar jag att man lånar eller hyr en cykel, testar sig fram och funderar på hur man vill cykla. Det är en djungel av cyklar, storlekar, komponenter osv och ska man välja rätt är det bra att antingen sätta sig in i cyklingen helt eller ta hjälp av någon som kan grejen. Att ha rätt cykel är viktigt för hela upplevelsen, det är meningen att ni ska vara ett, inte att cykeln är något du ska dra runt på.

Tips: 1. Det kan vara lite läskigt att cykla på tekniska ställen i början. Testa gärna på torrt underlag de första turerna så hinner du öva teknik innan du behöver utmana hala stenar, hällar och rötter. 2. Lufttrycket i däcken spelar roll. Ska du bara cykla på väg – pumpa däcken hårt, ska du ut på teknisk stig måste det vara mindre luft i däcken för att få dämpning och grepp. Villa man ut på varierande underlag gäller det att själv avgöra vad man anser viktigast, bra grepp på det tekniska eller lättare rull på snälla underlag.

Sommarutmaning – testa olika aktiviteter – SUP

Sommaren verkar vara på väg tillbaka och midsommardagen bjöd på både sol och värme. För de kommande veckorna har jag gett mig en utmaning, att utöva olika aktiviteter för motion och träning.

Den första dagen, midsommardagen blev det ett pass på mina SUP – stand up paddleboard. Jag har testat en gång tidigare och blev störtförälskad i denna kluriga träningsform.

SUP finns numera att hyra på många platser och det krävs inte mer utrustning än kläder som funkar om du trillar i samt flytväst (vilket uthyrare bör ha). Räkna med att drutta i så ha inte några saker i fickorna som inte tål väta.

Bål och ben får en genomkörare i första hand. Att tro att man ska kunna paddla på hur som helst första gången är att ta i. Bakelsen är den första grejen som behöver tränas upp och här finns massa små viktiga muskler som får jobba. Blir man säkrare blir det mer flås i träningen men till att börja med handlar det mest om balans, teknik och styrka.

SUP är kul, spännande och också skönt för hjärnan eftersom man inte hinner tänka på så mycket annat än att hålla sig på brädan och naturen omkring.

Tips: 1. Håll blicken högt, stå inte och kolla ned på fötterna, då blir det svajigt. 2. Är det svårt? Börja med att stå på knä och paddla.

Heja Sverige – fotbollsenergi

Med nya fina sverigdräkter på entrade barnen gräsmattan. De är inte särskilt intresserade av att se på fotboll, här gäller enbart att själva få röra på sig.

Det märks att de älskar att vara igång men idag blev jag faktiskt överraskad. De två småttingarna är inte så små längre och när den större sprang omkring och dribblade med bollen fattade jag inte att det var mitt barn. När blev han så stor och hur kan det komma sig att jag inte visste att han var så duktigt på fotboll. Det var i alla fall väldigt roligt att se.

Glad midsommar!

Jag firade midsommar i maj tillsammans med bästa tjejgänget och det känns som det får räcka för i år. Det där med midsommar, nyår och vissa andra högtider är kanske inte min grej, jag bättre på att fira helt andra saker i tid och otid.

Här i Karlstad blåser det på ett sätt som får mig att inte vilja gå utanför dörren. En väldigt ovanlig känsla. Ute är ju alltid bäst!

Ha en fin midsommar och glöm inte regnstället!

Cykellycka

Tänk vad härligt att barnen älskar att cykla, jag är så tacksam för det. Att cykla är en toppenaktivitet som man kan hålla på med tillsammans och det är just det där med att göra saker ihop där alla har kul som är så värdefullt.

Här hemma finns det just nu en stolt femåring som precis fått sin första 20-tummare med handbromsar och växlar och plötsligt har cyklingen såklart blivit något annat. Det är stor skillnad att ha lite större cykel och det märks så väl.

Lillan har också börjat testa större, just på bilderna kör hon lillcykeln men hon har gått upp litegrann på 16-tummaren. Det slår mig att tiden går så fort, de små växer och snart behöver de nya cyklar igen.

Oavsett storlek på cyklar strålar barnen av cyklellycka. Trots ruggigt väder kör de på. De drar bara på sina regnjackor från Tuxer och far omkring som två söta karameller på gatan.