Vardagsmotion och Rosaloppet

Någon som känner av hetsen för att komma form till sommaren? Varje år är det samma sak med tips på hur man på månader, veckor och till och med dagar kommer i bästa form inför sommaren.

Varför inte bara tänka på vardagsmotionen året om, om man nu inte är en sån som tränar på gym regelbundet.

Jag älskar att träna men dock blivit en lång paus sen jag blev gravid och fick problem med foglossning, sen har vår minsta varit förkyld så mycket så hade inte funkat med gym som har barnpassning tyvärr.

Men det betyder ju inte att man inte behöver röra på sig alls, lite svårt för det där med allt eller inget gällande träning. Precis som att man inte ska vara helt stillasittande så behöver man inte heller överdriva med träningen, lagom är bäst!

Men nu innan jag får in rutiner igen med gym så blir det konditionsträning framförallt, mer än när jag tränat på gym för där blir mitt fokus alltid mer på styrka och rörlighet.

Barnvagnspromenader i snabbt tempo är min räddning! Hur mycket tar det inte i uppförsbacke och fullastad vagn? 😉

Kan ju såklart även vara promenad utan vagn! Och tar man promenaden som ”transportsträcka” när man ska ex till/från jobb eller kanske affären så behöver man inte heller avsätta så mycket tid för träningen.

Man kan ju alltid kombinera med att göra lite utfall eller stanna till och göra armhävningar mot en bänk, bara använda fantasin.

När tillfälle ges så har jag gett mig ut själv på joggingrunda, så får man med hela kroppen på ett annat sätt också. Dock blir det bara när vi är på landet, gillat tyvärr inte att jogga i spåren här hemma.

Har även ett jobb där jag rör på mig hela tiden, gå, stå, trappor och en del lyft. Så bra! När jag jobbade som resesäljare och satt stilla hela dagarna hade jag alltid ont i ryggen trots att jag tränade flera dagar i veckan.

Går alltid till/från jobbet också i rask takt, ca1,5 km enkel väg från tåget. Fuskar bara med tunnelbanan om det regnar för tunnelbanan kan ibland ta längre tid än att gå. Iallafall om man är trött och slut i huvudet efter jobbet så man missar att gå av 😉

Jag känner mig lugn och nöjd över träningen nu, vardagsmotion är underskattat!

Dock lite nervös över konditionen till höstens Rosaloppet men det är lång tid kvar än! Det är 1 mil, en sträcka utav Lidingöloppet som även är 1 etapp av Tjejklassikern 🙂

Att jag ta mig runt är inget problem, vissa barnvagnspromenader kan landa på runt milen, men det är tävlingsinstinkten jag är nervös över… 😉 Lite rädd för att gå ut för hårt, redan gjort den missen en gång i år och det resulterade i inflammation i hälsenorna med lång läketid…

Så sommarens utmaning är att känna efter i vilket tempo jag orkar utan att ta ut mig för hårt, och när det väl gäller kanske kunna lägga i en liten extra växel utan att det blir en chock för kroppen.

Har lite instabila hälsenor så jag ska försöka hitta övningar som stärker, det får plussas på utöver min vanliga vardagsmotion!

Som sagt, barnvagnspromenader var det! Dags att ge sig ut i solen med sonen i vagnen och lämna bilen hemma då vi ska till öppna förskolan 🙂

Igår blev det en kvällspromenad med minsta i vagnen och de stora på kick bike och skateboard, mysigt att ge sig ut ett tag tillsammans.

UPPAbaby Vista

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *