Sri Lanka

Sri Lanka är ett land som jag varit nyfiken på ända sedan jag var liten. Jag kommer ihåg när min mormor och morfar berättade om deras resa till Sri Lanka. Äntligen ca 30 år senare fick jag äntligen uppleva detta vackra land med min familj.

Fakta

Sri Lanka ligger 50 km från Indien och ön är 350 km lång och 180 km bred. Naturen är otroligt vacker och varierande, där finns både regskogar, höga berg, sjöar, laguner och vattenfall. Längs kusten finns det fina sandstränder. Britterna kom till ön 1796 och fram till självständigheten 1948 var Sri Lanka en brittisk koloni. 1983 bröt ett krig ut och det pågick under många år, men 2009 tog inbördeskriget slut.

Huvudstad: Sri Jayawardenapura (juridisk) och Colombo (kommersiell)

Invånare: runt 20 miljoner

Upplevelser och ta sig runt

Innan resan bokade vi chaufför hemifrån. Det finns en del sidor som man kan hitta chaufförer på internet. Vi letade efter omdöme på dem och valde ut två stycken. Vi mailade med dem om vad som ingick och valde sedan den chaufför som vi fick bra pris och bäst förtroende för http://www.srilankansafestdriver.com. Sri Lanka är som nämnts ovan inte ett stort land, men trots att det inte är så långa avstånd tar det tid att ta sig runt på vägarna.

Vår rundresa tog oss med bil från Negombo till Pinnawala Elephant Orphanage. Där hjälper de sjuka och skadade elefanter och elefantungar. När vi var där åt vi lunch på en restaurang vid floden. Vi hade den bästa utsikten: dessa söta och underbara elefanter som badade. Vi var även på en fabrik där vi fick se när de gjorde papper av elefantbajs. Det måste bli en hel del papper:).

Kandy

Vi var i Kandy och besökte Tandtemplet, många buddister som vallfärdar dit. Utanför templet finns där guider som gärna visar dig runt, men efter rundturen vill de såklart ha betalt. I Kandy kan man även se traditionell dans, vilket vi hoppade över denna kväll. Då vi valde att hänga på vårt hotell, spela spel och kolla wi-fi.

Ella

Vi åkte till Nuwara Eliya för att sedan ta tåg därifrån till Ella, som tog tre timmar. Vilket vi tyckte var lagom för vad barnen skulle tycka vara kul. Vi hade läst att tågresan i höglandet är en av världens vackraste tågresor. Det regnade första biten av resan och den fantastiska tågresan kändes mer som ett transportsätt än en underbar upplevelse. Men sen när det slutade regna och vi kunde se ut då var det en fantastisk resa där gröna teplantage och regnskog avlöser varandra.

Little Adams peak på 1141 m.ö.h. besteg vi. En svettig men lagom utmaning för familjen.

Nine arch är en vacker bro med nio bågar som byggdes år 1921 när det fortfarande var en brittisk koloni. Vår chaufför visade oss vägen dit, det var halt och brant på sina håll, men det var en tur som vi alla uppskattade. Till barnen och vår guides lycka kom tåget efter en stunds väntan när vi svar där. För mig känns det konstigt att gå på en järnväg, men på Sri Lanka så använder de järnvägen på det sättet.

Längs vägen såg vi vattenfall och vi besökte teplantage där vi fick se från planta till teprodukt.

Udawalawe

Vi åkte bil till Udawalawe. På morgonsafarin såg vi bufflar, krokodiler, elefanter, apor, fåglar, hjortar och varaner. Tanken var när vi planerade resan att en av oss föräldrar skulle stanna på hotellet med vår minsting som var 1,5 år då när de andra var på safarin. Vår guide tyckte att vår minsting skulle följa med och väl där så var vi glada att vi tog det beslutet. Han uppskattade varenda apa, elefant, krokodil om och om igen.

Mirissa

På vår resa var vi på stranden i Mirissa, Unawatuna och Hikkaduwa. Vår favorit var Mirissa. Varför den blev vår favorit? Det var nog dels för att det är en fin strand och det var den första stranden vi var på efter vår rundresa uppe i bergen. Vårt hotell låg på stranden (vilket vi gillar). Där var inga försäljare i Mirissa som vi upptäckte att det var på de andra stränderna. Vi hade fantastiskt väder och hittade några mysiga strandrestauranger. Älskar känslan att sitta med fötterna i sanden när man äter.

Unawatuna

I Unawatuna blev det mer bad, strandpromenader och poolhäng.

Hikkaduwa

I Hikkaduwa var vi över dagen där vi passade på att snorkla. Vår minsting som är för liten för att snorkla hade ändå möjlighet att se fiskarna från strandkanten, vilket han gillade. Hikkaduwa är även känd för att där kommer havssköldpaddor upp för att äta tång. Detta var något vi såg framemot mycket. Det var en häftig syn att se dessa fina djur komma upp och äta, men vi tyckte även synd om dem då det var så mycket turister som ville mata dem.

Boende

Vi förflyttade oss ofta och vi bodde på sju hotell på vår två veckors resa.

Maten

Maten liknar södra Indiens, Sri Lankas nationalrätt är ris och curry. Vi hade fått veta av vänner att den ofta kan ta tid att få maten på restaurangerna. Vi upplevde det ofta också så, vilket gjorde att vi beställde maten i god tid. För hungriga barn (eller man) vill man helst inte ha.

Vårt betyg: 8/10 Vi tycker Sri Lanka är ett vackert land med trevliga människor.Trafiken var som i många andra länder tyvärr ett stort minus när vi åkte runt med barnen.

Barnens betyg: 7/10 Barnen tyckte om att de fick se mycket och bada gillar dem. De jämförde Sri Lanka med Thailand och saknade den Thailändska maten.

Prisvärt: 7/10 Vi försöker boka våra flygbiljetter i god tid för att hålla priset nere, men det blir ändå en dyr resa. Vi upplevde att maten var rätt dyr, dyrare än många andra asiatiska länder. Vi var där när det var lågsäsong, vilket säkerligen hjälpte oss att få tag i billigare boende.

Målgrupp: Alla som vill uppleva gröna och vackra Sri Lanka.